woensdag 4 mei 2011

Paesi che vai, usanze che trovi

Landen waar je gaat, gebruiken die je vindt


Je houdt ervan of je haat het, een middenweg lijkt er niet te zijn. Ik heb het over de omstreden met diamanten bezette schedel For the Love of God van Damien Hirst die schittert in het Palazzo Vecchio in Florence. Hoewel ik de diamanten met een totaal van 1,106.18 karaat liever om mijn nek zou zien schitteren dan op deze schedel, wilde ik het werk wel bekijken. Al was het maar omdat je om deze te bezichtigen in het palazzo door de studiolo van Francesco I de'Medici kon lopen, die normaal niet toegankelijk is voor publiek.    
Deze combinatie tussen een rariteitenkabinet en een kunstkamer hangt vol met prachtige schilderijen en fresco's en de muurpanelen verbergen kasten die in vergane eeuwen waardevolle voorwerpen gehuisvest hebben. Eén mei was de laatste dag van de tentoonstelling, dus begaf ik mij via de studiolo naar de Camera di Duca Cosimo, de kamer waar de schedel zich bevond en die geheel in het donker gehuld is. Drie minuten lang mag je de schedel aanschouwen voordat je door de suppoosten vakkundig de zaal uitgezet wordt.
       
Gelukkig herbergt het Palazzo Vecchio nog zoveel meer. Het Palazzo della Signoria of Palazzo del Popolo zoals het ook wel werd genoemd was het belangrijkste gouvernementele gebouw van de stad. De Signoria, het bestuur van Florence, zetelde hier en later ook de Groothertogen van Toscane. 
    
Deze heersers hebben de wanden en plafonds van het Palazzo Vecchio laten decoreren met ontelbare fresco's en als er niet teveel toeristen om je heen staan waan je jezelf in het Florence van de Renaissance. Je ziet de Groothertogen door de kamer lopen en je hoort bijna het tromgeroffel en trompetters van de herauten om je heen.... Maar wacht eens, dat klinkt wel heel erg realistisch! Ik bevind me al in de laatste zaal van het palazzo dus snel haast ik me naar buiten, waar ik op de Piazza della Signoria ineens tussen de jonkvrouwen in prachtig versierde jurken en mannen in legging sta. Om mee heen klinken de trommels en ineens trilt de lucht van een kanonschot.
 
Op het piazza blijkt de Trofeo Marzocco in volle gang te zijn; een toernooi waarbij vier Gruppi Storici di Sbandierator ofwel vier historische groepen vaandeldragers die hun stad vertegenwoordigen uitgedaagd zijn om tegen elkaar te strijden. Het zijn de Bandierai degli Uffizi uit Florence (mijn favoriet uiteraard), de Sbandieratori Città de la Cava uit Cava de' Tirreni, uit Scarperia de Bandierai e Musici di Castel San Barnaba en ten slotte de Sbandieratori e Musici Città di Legnano. Zij strijden tegen elkaar ter ere van Calendimaggio, het oude feest van de lente dat op de eerste meidag gevierd wordt in Florence. Onder het geluid van trommels en trompetten en met om je heen honderden kostuums, vaandels en spandoeken is het Piazza della Signoria voor een paar uur het toneel van de Florentijnse adel uit de Renaissance. 
    
   
De oorsprong van het sbandieramento (het vaandelzwaaien) is te vinden in de oefeningen die de voetsoldaten van de oude legers deden met hun banier, niet de minste reden was om het lichaam in perfecte staat te houden. De sbandieramento, vreugdevolle en bontgekleurde vaandels, werden veelal gemaakt voor speciale gelegenheden en geven een spectaculair uitzicht. De oefeningen die de Bandierai doen met de vaandels, zijn in overeenstemming met die van de oude traditie en dragen klinkende namen als La Velata, il Molinello, il Salto del Fiocco, il Rovescio en l'Onda.
  
   
Tijdens het toernooi strijden van iedere groep een Piccola Squadra (klein team) en een Grande Squadra (groot team) tegen elkaar en ook de muzikanten die hen begeleiden proberen elkaar te overtroeven. De scores die hiervoor worden gegeven door de jury bepalen de grote winnaar van het toernooi en beslissen wie een Marzocco als trofee mee naar huis mag nemen; een beeldje van een leeuw die zijn rechterpoot op een schild houdt, met hierop de rode lelie van de stad Florence. De oorsprong hiervan is te vinden in de Repubblica Fiorentina van de zestiende eeuw, waar de marzocco of marzucco een leeuw was die symbool stond voor de volksmacht. De meeste beeldjes gingen naar de Bandierai degli Uffizi die zowel alle losse onderdelen won als de grote winnaar van het toernooi was. Of het feit dat zij mede-organisatoren waren meespeelde weet ik niet, maar 'mijn clubje' ging er met de Marzocci en de grote beker vandoor! Viva Bandierai degli Uffizi!
 



© Foto's Trofeo Marzocco door Aniek Rooderkerken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten